Start Nyheder Adresser Festdage Billeder Service Illusioner Sjov Spil



Love og principper




Arthur C. Clarkes love:

  1. N�r en fremtr�dende, men aldrende videnskabsmand siger, at noget er muligt er det n�sten sikkert at han har ret. N�r han siger at noget er umuligt, tager han med stor sandsynlighed fejl.
  2. Den eneste m�de at opdage det muliges gr�nser p�, er ved at overskride dem.
  3. Enhver tilstr�kkelig avanceret teknologi, ligner til forveksling sort magi.



 

EDB lovene:

  1. Et hvert program, som fungerer, er for�ldet.
  2. Et hvert program tager l�ngere tid.
  3. Et hvert program koster mere.
  4. Et hvert program udvides, indtil det l�gger beslag p� hele hukommelsen.
  5. N�r et program er ubrugeligt, skal det dokumanteres.
  6. V�rdien af et program er omvendt proportionalt med antallet af udskrifter.
  7. Et hvert programs komplexitet vokser ud over programm�rens kompetenceniveau.
  8. M�ngden af eder og forbandelser vokser proportionalt med programmets l�ngde.
  9. Enhver programm�r har behov for en underprogramm�r.
  10. Der er ALTID en fejl til!!!!


Eksamenslovene:

  1. Sandsynligheden er st�rst for at du kommer op i det, som du har l�st mindst p�.
  2. Jo mere du l�ser p� noget, desto mindre er chancen for, at du bliver h�rt i det.
  3. Jo bedre du er forberedt, desto st�rre er chancen for, at du bliver syg.

Eksperimenternes lov:

  1. Alt det, som kan g� galt under et eksperiment, g�r det!
  2. Hvis et eksperiment virkelig lykkes, er det fordi noget er sl�et fejl.
  3. Uanset resultatet, er der altid folk, der er ivrige efter at misfortolke det.
  4. Uanset hvad der sker, er der altid nogen, som mener, at det sker i overensstemmelse med deres egen yndlingsteori.
  5. I enhver datasamling er det det ubestridelige tal eller faktum, som rummer fejlen.

Ekspertloven:

Forskellen mellem en l�s antagelse og en prognose er, at en prognose frems�ttes af akademisk uddannede personer.

Finansministerens definition p� en ekspert:

En ekspert er en person, som undg�r de sm� fejl til fordel for de k�mpestore br�lere.


Faggr�nseloven:

  1. Hvis det er gr�nt eller bev�ger sig, er det biologi.
  2. Hvis det stinker, er det kemi.
  3. Hvis det ikke virker, er det fysik.
  4. Hvis man f�r en Guru meditation, er det edb.

Forventningernes ikke﷓reciprokke lov:

  1. Negative forventninger aff�der negative resultater.
  2. Positive forventninger aff�der negative resultater.

F�lgeslutninger (part 1):

  1. Ingen af dem, du beder om hj�lp, vil opdage fejlen.
  2. Alle de, som kommer uindbudt og giver r�d, du ikke har bedt om, ser fejlen med det samme.
  3. N�r en fejl er blevet korrigeret, viser der sig, at den var korrekt i sit udgangspunkt.
  4. N�r noget er g�et galt, vil alt det, du foretager dig for at udbedre skaden, g�re det hele endnu v�rre.
  5. De oplysninger, du har, er ikke dem, du har brug for.
  6. De oplysninger, du har brug for, er dem du ikke kan f�.
  7. De oplysninger du kan f�, er dem, du ikke har r�d til at betale!

F�lgeslutninger (part 2):

  1. Naturen allierer sig altid med skjulte fejl.
  2. Enhver l�sning skaber altid mindst et nyt problem.
  3. Hvis der er flere ting der kan g� galt, indtr�ffer den, som forvolder st�rst skade.
  4. Skaden er altid proportional med v�rdien - jo st�rre v�rdi, desto st�rre skade.
  5. Alt g�r galt p� een gang (jfr. En ulykke kommer sj�ldent alene).
  6. N�r noget g�r galt p� et sted, g�r det galt overalt.
  7. Hvis tingene overlades til sig selv, driver alt automatisk mod det v�rre.
  8. Det er umuligt at g�re noget idiotsikkert, fordi idioterne er alt for snu.
  9. Hvis man forg�ves har brugt en masse tid p� at finde l�sningen p� et problem, findes l�sningen uden videre af den f�rste og bedste ukvalificerede person, der kommer forbi.
  10. N�r noget g�r fint, er det den forkerte, som f�r �ren for det.


Hittegodsloven:

Ting forsvinder, fordi folk leder efter dem der, hvor de ikke er, i stedet for der hvor de er.


Indk�bs Loven:

Den anden k� bev�ger sig hurtigere.


Instruktiosbogens lov:

I en brugsanvisning er den vigtigste oplysning udtrykt p� den mindst forst�elige m�de.


Gilbs lov:

Ethvert system, som er afh�ngigt af menneskelig p�lidelighed, er up�lideligt.


Livets lov:

  1. I dag er det den f�rste dag i resten af dit liv.
  2. I dag er det den sidste dag i f�rste del af dit liv.
  3. Lev hver dag som var det din sidste, og du vil en dag f� ret.

Kajs Lov:

Man finder aldrig en bortkommet genstand f�r man har genanskaffet den.


Murphys love:

  1. Alt det, som kan g� galt, g�r galt....
    ... og p� det v�rst t�nkelige tidspunkt.
  2. Hvis flere ting kan g� galt, g�r de galt i den v�rst t�nkelige r�kkef�lge.
  3. Ting, der kan g� galt, slipper aldrig op for dig.
  4. De gange, du satser ekstra meget p� at forebygge Murphys lov, g�lder den ikke.
  5. Hvis noget, som skulle v�re g�et galt, ikke g�r galt, vil det i det lange l�b have v�ret bedst, om det var g�et galt.
  6. Alt det, som ikke kan g� galt, g�r ogs� galt.

Murphys lov om rettelser:

N�r en fejl f�rst er fundet og rettet, viser den sig at have v�ret rigtig hele tiden.


Murphys transport lov:

N�r det fly man er med er forsinket, er det fly man skulle have skiftet til afg�et til tiden.


O'Toole's commentary on Murphy's Law:

Murphy was an optimist


The Murphy Philosophy:

Smile.... Tomorrow wil be worse.


Programm�rens Love:

  1. For et givet program g�lder det, at n�r det f�rst virker, s� er det for�ldet.
  2. Et hvilketsomhelst givet program koster mere og tager l�ngere tid.
  3. Hvis et program er nyttigt, skal det revideres.
  4. Et givet ikke-trivielt program indeholder mindst een fejl.
  5. Der er uendeligt mange programmeringsfejl der ikke kan findes, i mods�tning til hvad der g�lder for for fejl der kan opdages - deres antal er pr. definition begr�nset.
  6. Hvis man s�tter flere folk p� et forsinket projekt, vil det bevirke yderligere forsinkelser.
  7. Byg et system som selv en idiot kan finde ud af at bruge, og kun en idiot vil bruge det.

Reperationslovene:

  1. Det virker bedst, hvis du s�tter stikkontakten i.
  2. Der er flere dele efter end f�r du startede.
  3. F�rst n�r l�get er skruet p�, f�r man �je p� den del, der ikke blev sat p� plads
  4. De dele, som umuligt kan s�ttes sammen i forkert r�kkef�lge, bliver det.
  5. De dele, der lettest g�r i stykker, er de sv�reste at fremskaffe.
  6. Hvis det ikke g�r i stykker, s� lad v�re med at reparere det.

Selektiv Tyngdekrafts loven:

En genstand falder altid s�ledes at den g�r maksimal skade.


Jennings tilf�jelse til loven om selektiv tyngdekraft:

Sandsynligheden for at br�det falder med sm�rsiden nedad er direkte proportional med gulvt�ppets v�rdi.


Telefonprincippet:

Man f�r aldrig optagesignal, n�r man ringer galt nummer.


Udsalgs-loven:

Ligegyldigt hvor l�nge man leder efter et godt tilbud p� en given vare, s� kommer den p� udsalg ugen efter at man har k�bt den.


"Murphys Computer love":

Almene reparationslove

  1. Hvis du har fundet den defekte del, mangler du det v�rkt�j, der skal bruges for at afmontere den.
  2. Hvis du er i stand til at afmontere delen, er forhandleren n�dt til at sende den ind til producenten.
  3. Hvis forhandleren har den p� lager, er det un�dvendigt at udskifte den.
  4. Udgiften til reparation kan beregnes ved, at man ganger henholdsvis overslaget over reparationsudgiften og prisen for en ny del med to og tager den h�jeste af de to.
  5. En af forhandleren leveret erstatningsdel kan ikke bruges i din computer.
  6. Efter at den reparerede del igen er monteret, dur den ikke i computeren.
  7. Er det tale om en harddisk, vil du aldrig mere gense de data, du havde lagret p� den.

Undtagelse fra 7. punkt

Du vil kun kunne l�se indholdsfortegnelsen, s� du kan se, hvad du har mistet
:-(


Producentens tidsdilemma

  1. Offentligg�r du for tidligt, at et produkt er p� vej, s� har alle forl�ngst glemt det, n�r det endeligt kommer. 
  2. Offentligg�r du det for sent er konkurrenten hurtigere fremme med et tilsvarende produkt.
  3. Det er altid for tidligt eller for sent.

F�lge heraf:

  1. Nyheder om produkter offentligg�res tidligere og tidligere; dog senest seks m�neder f�r fremstillingen af den f�rste prototype.
  2. Nye produkter kommer altid senere end offentliggjorte dato; dog tidligst seks m�neder efter denne.
  3. N�r et nyt produkt endelig er i handelen er det for�ldet.
  4. Markedsf�ringen af et produkt kommer altid efter, at konkurrenten har offentliggjort fremkomsten af den n�ste generation af produktet.

Logisk konsekvens:

P� et tidspunkt vil samtlige producenter g� over til udelukkende at BEBUDE fremkomsten af nye produkter for at spare udviklings﷓ og produktionsomkostninger.


Frederiks lov om tilbeh�r:

  1. N�r producenten oplyser, at hans maskine har denne eller hin udvidelsesmulighed, betyder det kun, at han bevidst har udeladt et vigtigt printkort, s� man er n�dt til at k�be det ved siden af.
  2. Udvidelsen koster mere end selve maskinen.
  3. Udvidelsen fungerer godt nok, dog ikke hos dig.
  4. Hvis du p� et tidspunkt vil s�lge din computer, kan du ikke slippe af med udvidelsen.